- nl
- fr
Een goed gebit is voor het leven en dat begint al van kleins af aan. Met je kind vanaf 2 of 3 jaar naar een gewone tandarts of kindertandarts (gespecialiseerd in tandzorg voor kinderen) lijkt misschien vroeg, maar toch is het nodig.
Preventieve tandzorg biedt heel wat voordelen: als een probleem in een vroeg stadium wordt ontdekt, is de behandeling snel, pijnloos en minder duur. Anderzijds leidt zelfs een eenvoudig gaatje dat niet wordt behandeld tot een delicatere, langere en duurdere behandeling.
Belangrijk om te weten voor je budget: basistandzorg voor kinderen tot 18 jaar wordt door de wettelijke ziekteverzekering terugbetaald. Maar: dit geldt dus niet voor alle soorten behandelingen. Dé sleutelwoorden om de rekening te drukken zijn preventie en een aanvullende tandverzekering: zo wordt je kind van bij het begin beschermd tegen mogelijke tandproblemen.
Het allereerste bezoek aan de tandarts, een belangrijke stap
Beginnen de melktanden van je kind door te komen? Dit is het begin van een nieuwe hygiënische routine: het is nu tijd om de tanden en het tandvlees van je kind te verzorgen én om naar een (kinder)tandarts te gaan.
Dit eerste bezoek verloopt meestal in twee fasen. Je kunt je kind bijvoorbeeld meenemen naar je jaarlijkse controle en een eerste afspraak maken met je tandarts. De tandarts zal van de gelegenheid gebruik maken om alle informatie te verzamelen die hij nodig heeft over je kind en zal het wegwijs maken in de tandartspraktijk en vertrouwd maken met het tandheelkundig materiaal en de apparatuur.
Op de dag van de afspraak mag je kind in de stoel plaatsnemen, zodat de tandarts zijn eerste controle kan uitvoeren. Dit is de eerste fase in het mondzorgtraject van je kind.
Wist je dat… zelfs baby’s gaatjes kunnen krijgen? Meer zelfs, het is een probleem dat regelmatig voorkomt. Gaatjes bij zuigelingen, ook bekend als zuigflescariës, worden meestal veroorzaakt door het langdurig gebruik van een zuigfles of door gesuikerde drank. Het eerste bezoek aan de tandarts is de ideale gelegenheid om het over goede preventieve tandzorg voor de allerkleinsten te hebben. |
Tandzorg bij kinderen: de meest voorkomende problemen
Zodra de eerste tandjes doorkomen, kunnen kinderen met verschillende problemen worden geconfronteerd. De meest voorkomende zijn:
- Cariës: gaatjes kunnen worden voorkomen door het gebit goed te verzorgen, gesuikerde voedingsmiddelen te vermijden en regelmatig naar de tandarts te gaan (minstens één keer per jaar);
- Tandtrauma (door een val, schok, ongeval, contactsport): ga in geval van een gebroken of gebarsten tand onmiddellijk naar de tandarts;
- Afwijkende stand van het gebit: dit kan meestal worden gecorrigeerd met orthodontie.
Let op de voeding van je kinderen
Want ja, naast een goede mondhygiëne is ook gezonde voeding belangrijk voor een gezond gebit van je kind. Het helpt gaatjes, tandvleesontsteking en op langere termijn tanderosie (slijtage van het tandzuur) te voorkomen.
Qua drank genieten verse, ongezoete vruchtensappen de voorkeur. Ze bevatten meer natuurlijke suikers en vitaminen. Kant-en-klare sappen zijn heel zuur en bevatten altijd 10% suiker, zelfs als op het etiket staat dat er geen suiker is toegevoegd. Daardoor is de kans groter dat ze cariës veroorzaken. Beperk ook de consumptie van frisdranken. Zelfs als de suiker wordt vervangen door zoetstoffen, blijven ze zuur en tasten ze het tandglazuur aan.
En dan zijn er nog de tussendoortjes zoals snoep, koekjes, … die de beste vrienden van gaatjes zijn. Probeer deze te beperken en laat minstens 2 tot 3 uur tussen de maaltijden zodat het tandglazuur zich kan herstellen van deze zuuraanvallen.
Aan de andere kant zijn sommige voedingsmiddelen net heel interessant om te consumeren. Zo leveren zuivelproducten (yoghurt, kaas) calcium en caseïne, die het oppervlak van de tanden remineraliseren (= het tandglazuur wordt opnieuw sterker). Ze zijn rijk aan vitamine A en B. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten (wortelen, tomaten, paprika's, rode vruchten, sinaasappelen, enz.) bevorderen de vernieuwing van de cellen in het tandvleesweefsel, waardoor ze een kleine rol spelen bij de preventie van tandvleesaandoeningen.
Ten slotte helpt het drinken van water na het eten om voedselresten te verwijderen en de zuurgraad in de mond te verlagen.
De belangrijkste momenten bij het opgroeien
Een kind groeit snel. Zodanig snel dat je misschien niet denkt aan de belangrijkste momenten qua tandzorg. We zetten ze daarom even op een rijtje:
- 2,5 jaar: een eerste tandartsbezoek wanneer alle melktanden zijn doorgekomen
- Tussen 6 en 9 jaar: het opvolgen van de doorbraak van de blijvende tanden
- 12 jaar: orthodontische controle
- 15 jaar: bewustmaking inzake hygiëne en voeding
- 18 jaar: controle van de wijsheidstanden
Maar ook buiten deze cruciale momenten moet je alert blijven. Merk je een probleem op in de ontwikkeling van het gebit van je kind (vertraagde tanddoorbraak, slechte kaak- en tandstand, enz.)? Wacht dan niet langer en ga naar de tandarts, zodat die je een geschikte behandeling kan voorstellen.
Onze tip: aarzel niet om al van jongs af aan binnen het gezin over "het tandartsbezoek" te praten. Zo beseffen je kinderen hoe belangrijk een gezond gebit is en leren ze van jongs af aan hun tanden te verzorgen. |
Tandverzekering voor kinderen: nuttig voor kosten die niet (goed) terugbetaald worden
Basistandzorg voor kinderen is tot de leeftijd van 18 jaar[1] gedekt door de wettelijke ziekteverzekering:
- mondonderzoek
- verwijderen van kalksteen
- tandvullingen of -herstellingen
- wortelkanaalbehandeling
- tandextracties
Let op: een volledige terugbetaling is niet altijd hetzelfde als gratis. Als je tandarts geen geconventioneerde arts is, kan het zijn dat je een supplement moet betalen. Informeer je dus op voorhand! |
Terwijl basistandzorg goed gedekt is, wordt andere, meer complexe tandzorg voor kinderen slechts gedeeltelijk terugbetaald: dit is het geval voor beugels en andere orthodontische behandelingen. Kronen, bruggen en – op enkele uitzonderingen na - implantaten worden dan weer totaal niet terugbetaald.
Zorg dus dat je voorbereid ben en denk aan een aanvullende tandverzekering. Je kan deze in nog geen 5 minuten online afsluiten.
Waarom kun je best een aanvullende tandverzekering afsluiten? Heel simpel: omdat de Belgische sociale zekerheid slechts 47% van de tandheelkundige kosten terugbetaalt. Dit betekent dat meer dan de helft van de kosten ten laste van de patiënt blijft. Het totale bedrag aan tandheelkundige zorg dat door de privésector moet worden gefinancierd[2], wordt op 1,1 miljard euro geschat. |
Dit betreft reclame in de zin van het Koninklijk Besluit van 25 april 2014 betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten.
Voor meer informatie over de voornaamste kenmerken en uitsluitingen van deze producten, je rechten en plichten, raadpleeg de Algemene, Tarifaire Verzekeringsvoorwaarden en Productinfofiches (IPID) vóór het afsluiten ervan. Deze documenten zijn beschikbaar bij uw verzekeringstussenpersoon, op www.dkv.be of gratis verkrijgbaar bij DKV Belgium.
DKV Belgium N.V. | Loksumstraat 25 | 1000 Brussel | Tel.: +32(0)2 287 64 11 | www.dkv.be | R.P.R. 0414858607, verzekeringsonderneming naar Belgisch recht, toegelaten onder nr. 739, onder toezicht van de Nationale Bank van België, met maatschappelijke zetel te de Berlaimontlaan14, 1000 Brussel fabrikant van de DKV-producten : tandzorg, ambulante kosten, hospitalisatie, zorgverzekering en inkomensverlies. Deze producten zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving (tak 2 ‘ziekte’ en/of tak 18 ‘hulpverlening’). Offerte via je verzekeringstussenpersoon en/of www.dkv.be. Levenslang contract niet opzegbaar door de verzekeraar, behoudens de uitzonderingen voorzien door de wet. Voor klachten in verband met het beheer of de uitvoering van deze producten kunt u contact opnemen met de dienst Quality Control van DKV Belgium N.V. Dit kan per post op het adres Loksumstraat 25, 1000 Brussel, per mail naar Qualitycontrol@dkv.be of via het formulier dat beschikbaar is op onze website www.dkv.be/contact/een-klacht. In tweede instantie kan dit aan de Ombudsman van de Verzekeringen op het adres De Meeûssquare 35, 1000 Brussel, per mail naar info@ombudsman.as of telefonisch op het nummer + 32(0)2 547 58 71. Dit is een commercieel document krachtens het koninklijk besluit van 25 april 2014 besluit betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten.
[2] Gezondheidsstatistieken van de OESO (2021, cijfers 2019)